Hirdetés

Több száz fővel kompenzálnák a tömeges leépítéseket és következetlen összevonásokat. Környezetvédők szerint félő, hogy az új székekbe szakemberek helyett politikai hűbéreseket ültetnek.

A két és fél évvel ezelőtti minisztériumi átszervezéssel nemcsak az Európában korábban példaértékű természetvédelmi igazgatást, de a többszörösen túlterhelt környezetvédelmi hatóságot is tovább gyengítették. Illés Zoltán szerint az intézkedés felesleges és kártékony volt, amit Fodor Gábor szakminiszter az igazgatásban tervezett mostani fejcserével és létszámbővítéssel próbál helyrehozni.

Védd magad a természetet!
Persányi Miklós minisztersége idején felesleges és szakmailag indokolatlan volt a környezetvédelmi és a vízügyi felügyelőségek összevonása, a szakapparátus leépítésének ma is isszuk a levét – véli Illés Zoltán, a Fidesz környezetpolitikusa. A nemzeti park igazgatóságokat 2005. év elejétől megfosztották elsőfokú hatósági jogkörüktől, azaz a területet járó és a szabálytalankodókkal szemben fellépő természetvédelmi őrök nem indíthatnak büntetőeljárást, ha védett területen tetten érik a terepmotorost vagy a természetkárosítót. A helyismerettel és kellő szaktudással megáldott őrszolgálatot annak ellenére megcsonkították, hogy már akkor is voltak olyan körzetek, ahol több ezer hektárt kellett ellátnia egy személynek.
Az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság megszüntetése (fertő-tavi igazgatóságba olvasztása) mellett a nemzeti parkok állami támogatását is radikálisan csökkentették, 2007-ben a megelőző évhez képest csaknem 15 százalékkal kaptak kevesebbet. A tárca azzal indokolta a forrásmegvonást, hogy a szervezeteknek önállósodniuk kell, azaz mostantól szolgáltató egységként maguk termeljék meg ökotúráztatásból, bemutatóhelyek és tanösvények fenntartásából a működés költségét. Halmos Gergő, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) igazgatója elmondta: a nemzeti parkoknál az önfenntartás nem jelent gazdasági függetlenséget, mert saját bevételeikkel nem gazdálkodhatnak szabadon. A természetvédelem leépítésében az Őrség megszüntetése precedens értékű, mert további összevonások és leépítések lehetőségét jelzi. További probléma, hogy az összevont zöldhatóságon belül a természetvédelem kapacitása minimális és érdekérvényesítő képessége egyáltalán nem garantált.

A racionalizálással romlott a hatékonyság?
Illés szerint a szaktárca szembemegy az alapvető uniós elvekkel, mert míg más tagállamokban a környezetvédelmi apparátust bővítik, annak több jogot, feladatot adnak, valamint többet fordítanak képzésre, nálunk szánt szándékkal leépítik, ezzel lazább, megengedőbb, kevésbé terhelhetőbbé alakítják át. Az elmúlt tíz évben többszörösére nőtt az ügyiratszám, amit inkább elbocsátásokkal „orvosoltak“. Az összevonások eredményeként két felügyelőség is megszűnt. Így fordulhat elő, hogy kecskeméti ügyben Pécsett hoznak határozatot. A hatóság tehetetlenségét mutatja, hogy sorra kerültek napvilágra olyan szennyezések és visszaélések (akár a német hulladék vagy a csepeli galvániszap ügye), amik felett szemet hunynak vagy tudomásuk sincs róla, pedig az ellenőrzések során – ha meg lenne a kívánatos létszám – ezekre fény derülne.

A környezetvédelmi tárca az aggályokra lapunknak úgy reagált: a szervezeti rendszer korszerűsítésének elsődleges célja az ügyfélbarát ügyintézés, egyszerűbb eljárási rend kialakítása volt. A hatékonyság növelésére példaként összegezték 2004-től a kiszabott hulladékgazdálkodási bírságokat, amiből csak az olvasható ki, hogy az összevont felügyelőségek kicsivel több mint az átszervezés előtti értékben, de jóval több esetben jártak el, a szabálysértési eljárások tekintetében a 2004 és a tavalyi év között szinte nem is volt különbség, csak a büntető feljelentés növekedett meg érzékelhetően. A pozitív eredmények sora ezzel be is zárult, az ügyintézés ugyanis a tervezettel ellentétben nem lett gyorsabb, természetvédelmi kérdésekben továbbra is a nemzeti parkok jogfosztott szakemberei adják a „szakvéleményt“, aminek alapján a felügyelőség hozza meg „saját“ döntését. Az eljárás a szervezetek közti levelezéssel hosszabb, a tárca szerint azonban így, a hatósági és a vagyonkezelői feladatok szétválasztásával hatékonyabb is.

Fejcserék az igazgatásban
Farkas István, a Magyar Természetvédők Szövetségének (MTVSZ) ügyvezető elnöke reméli, hogy valóban szakmai döntés alapján kapnak új vezetőt a minisztériumi főosztályok, nemzeti park igazgatóságok és a zöldhatóságok (környezet-, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek). A civil szervezet szerint ezzel javítható az az érthetetlen kormányzati döntés, ami a főosztályvezetőket székükbe betonozza. Ugyanakkor nagyon veszélyesnek tartaná, ha politikai kinevezések történnének, mert ez tovább rombolná az amúgy is meggyengült tárca teljesítményét. Illés úgy véli, a fejcserét szakállamtitkári szinten is végre kell hajtani, illetve aki szakmailag hibázott (mint a német hulladékimportra engedélyt adó felügyelőség vezetősége és jogi osztálya), azt el kell távolítani. Hozzátette, a mostani köztisztisztviselői pályáztatással – mivel a jelenlegi vezetőket is versenyeztetik – remélhetőleg nem saját pozíciójuk erősödik, a „felzavart madarak nem ugyanarra a fára ülnek vissza“, valamint nem politikai delegáltak vezénylik majd a környezetvédelmet. Dióssy László szakállamtitkár – aki 16 évig Veszprém polgármestere volt – kinevezése is például inkább politikai, mint szakmai döntés volt.

A minisztérium inkább koordináljon
Farkas István veszélyesnek tartja, hogy évek óta csökken a szakigazgatásban dolgozók létszáma (becslések szerint 20 százalékos volt a leépítés, a zöldtárca erről nem adott pontos információt). Gond az is, hogy a minisztérium környezetstratégiával foglalkozó főosztálya meggyengült, csupán néhány szakértő végzi azt a munkát, amit Illés szerint egy önálló háttérintézmény hatékonyabban tudna megoldani. Egy a környezet- és természetvédelemmel, víz- és erőforrás-gazdálkodással foglalkozó szakmai szervezet figyelhetné a nemzetközi gyakorlatot, az energiapolitikai, hulladékgazdálkodási stratégia kinti tapasztalatait, hogy az alapján alkothassuk meg a hazai iránymutatást, a minisztérium pedig operatív szervként csak a végrehajtásért, a hatóság munkájáért felelne. Farkas István szerint a minisztérium erejét arra kellene összpontosítani, hogy a tárcák és a kormány munkája során a környezetvédelmet a programokba integrálja.

Kevéssel nem megy…
A civil vezető derűlátóbb a jövőt illetően, reméli, hogy Fodor Gábor lépéseket tud tenni a környezeti ügyek súlyának növelésére, mert például komolyan foglalkozik az energiapolitikával és az éghajlatváltozás kérdésével. Farkas ugyanakkor hozzátette, az elkövetketkező fél évben derül ki, hogy a gazdasági érdekütközések mellett valóban érvényesíteni tudja-e a zöld prioritásokat. A tárca lapunknak eljuttatott közleményében kifejtette: a miniszter megerősíti a zöldhatóságot és az őrszolgálatot, a jövő évtől 2010-ig több száz fővel bővül a létszám. Ezt a tárca már a 2008-as költségvetésben érvényesítené.

Kapcsolódó anyagok:

Illegális szemét – segít a német Zöld Párt

Ne lobbicsoportok határozzák meg a környezetvédelmet

Fodor Gábor árvízvédelmi fővédvonalat adott át Tiszaroffon

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás