A rovat kizárólagos támogatója

Sokszor előfordult már, hogy a beruházók és kegyeltjei az ellenző lakosok és civil szervezetek gyűlését, meghallgatását akadályozták vagy ellehetetlenítették. Így történt ez most is. Egy kínai érdekeltségű magyar vállalkozás gigantikus méretű, teherforgalmat bonyolító repülőtér építését tervezi a Vas megyei Vát és Porpác között. A kételkedő helyiek órákkal a lakossági fórum előtt tudták meg, hogy az önkormányzat nem ad helyszínt a civilek szervezte rendezvénynek. De nem csak ez csípi a helyiek szemét…

Ígéret és szép szavak
A politikai lobbi eredményeként Szombathelyen nem épül Savaria Airport, helyette a környező kistelepülések kapják nyakukba a 4 kilométer hosszú kifutópályát, a légiközlekedés zajterhelését és az ezzel járó légszennyezést. A beruházó Sia-Port Kft. kínai érdekeltségű cég, mely egy óriási légikikötőt (terület 600 ha, terminál 15000 m2) álmodott meg Vát és Porpác települések közé, mely közvetlenül érintené Nemesbődöt, Vasszilvágyot, Vépet, Csényét, Acsádot, Bögötöt, Kenézt, Pecölt és Megyehidat, de még Sárvárt.

A reptér paramétereiből adódóan akár a világ legnagyobb teherszállító gépei is landolhatnak, nem kérdéses tehát, hogy megépülése óriási légi és közúti forgalmat generál. Egy külföldi gazdasági portál szerint éves szinten 250 ezer utas és 170 ezer tonna áru fordulna meg itt. A tervezett reptér és logisztikai központ, valamint ipari park mintegy 2000 embert foglalkoztatna, s mivel a beruházó kínai, elkerülhetetlen, hogy saját munkaerővel, akár több száz bevándorlót alkalmazzanak – érvelt Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadója.

Hasonló a helyzet a koreai Hankook magyarországi cégcsoportjában is, ahol az 1200 alkalmazottból mintegy 100 anyaországi. A Hankook dunaújvárosi üzemében dolgozók közül ezren ingáznak, többségük munkásszállón lakik, s akad olyan is, aki Borsodból vagy Felvidékről érkezett. A kínai-magyar reptérépítők a munkahelyteremtéssel kampányolnak, noha a régióban messze alacsonyabb a munkanélküliség (4% körül), mint az ország keleti szegletében. A Sia-Port Kft. röplapjain adóbevételeket, az iskola és orvosi rendelő fenntartását, a tömegközlekedés fejlesztését, utakat, szennyvízhálózatot, föld- és ingatlanáremelkedést ígér. A Menedzsment Fórum augusztusi cikkében Barta Balázs, a Kft. munkatársa úgy nyilatkozott, hogy “a repülőtér saját infrastruktúrával rendelkezik majd, szennyvízrendszeréhez a közeli települések is csatlakozhatnak.” Előfordulhat, hogy a reptér diktálhatja az árakat. Külön említi, hogy a szükséges szakhatósági engedélyekkel rendelkeznek. Érdekes módon még Vát településrendezési tervét sem módosították – a most vasárnapi népszavazás is erről szól – ennek hiányában pedig sem a környezetvédelmi, sem az építési engedélyt nem kaphatták meg.
A Levegő Munkacsoport ma megkereste a Nyugat-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséget és az Őrségi Nemzeti Parkot, akik azt a tájékoztatást adták, hogy környezetvédelmi engedélyezési eljárás nem indult a váti reptér ügyében, a nemzeti parkot sem keresték meg. Mindenesetre biztos ami biztos, a befektetői szerződésről Medgyessy Péter szárnyai alatt már a nyáron Shanghaiban tárgyaltak.

A letiltott lakossági fórum
Az érintett kistelepülések – melyek lélekszáma egyenként nem haladja meg a 600-700 lakost – többségén az illetékes önkormányzat kezdeményezésére tartottak már közmeghallgatást, ahol a beruházó ismertette a célokat. A tegnap délutánra meghirdetett – immár a Levegő Munkacsoport által környezetvédelmi szempontokkal is foglalkozó – váti lakossági fórumot és tanácsadó napot a civilek szervezték. Egy hete helyi lakosok kérvényezték, hogy a váti kultúrház adjon helyszínt a fórumnak, ám a polgármester csak tegnap reggel értesítette a szervezőket, hogy nem engedi a kultúrházba a Levegő Munkacsoport fórumát és ezt a szombathelyi rádióban aznap délelőtt le is nyilatkozta. A fórumnak végül – a vátiak hirtelen ellenkezését kompenzálva – a szomszédos település, Nemesbőd adott helyszínt. A szervezők gondoskodtak róla, hogy a váti lakosok busszal átjuthassanak az új helyszínre, a rendőri jelenlét sem bizonytalanította el az érdeklődőket, ugyanis telt ház volt Nemesbődön. A fórumra az érintett települések polgármesterei is ellátogattak, a váti polgármester azonban nem jelent meg. A Sia-Port Kft. vezetői és sajtósa néhány nekik kellemetlen kérdés után elköszönt.

Külön érdekes, hogy a váti önkormányzat pénteken, a népszavazás kampánycsend előtti estéjén a Sia-Port Kft. rendezésében zárt körűen tartandó fórumához helyszínt ad. A szervezők fontolgatják, hogy hatalommal való visszaélés, illetve a pártatlan tájékoztatás akadályozása miatt panasszal fordulnak az illetékes közigazgatási hivatalhoz.

Nem csúszik a mézesmadzag
Korábban nem foglalkoztunk a beruházással, de miután látjuk a méreteket és a veszélyeket, erkölcsi felelősségünk megakadályozni azt – erősítette meg tiltakozását Mándli János, Pecöl polgármestere. A beruházás kapcsán korábban Pecölön kívül Megyehíd, Csénye önkormányzati testülete is elutasító határozatot hozott.
Nemesbődön, az őszi közmeghallgatás – melyen csak a beruházó oldala szólalt meg – után az önkormányzat aláírásgyűjtéses közvéleménykutatást végzett arról, hogy szeretne-e a lakosság repteret – foglalta össze Kóczán Lajos, Nemesbőd polgármestere. Az eredmény: a település 540 szavazásra jogosult lakosa közül 394-et értek el az aktivisták, akik közöl 380 (!) mondott nemet és csak 14-en igent. Így aztán Nemesbőd sem járult hozzá az építkezéshez.

A nyilatkozó polgármesterek azt is elmondták, hogy a beruházó felajánlotta a csatornázást, amennyiben segítik a megvalósulást, de ők ezt nem fogadták el és továbbra is kitartanak elhatározásuk mellett, azaz nem kérnek a reptérből.
A jelenlévők közül Farkas László, Bögöt polgármestere volt az egyedüli településvezető, aki támogatja a reptérépítést. Szerinte a beruházás két település belügye, a csatornázás kapcsán pedig csak annyit mondott, hogy az egyedi, kis méretű természetközeli megoldásokat a környezetvédelmi hatóság nem támogatja.

A kételyek eloszlatására a Kft. ősszel szervezett egy “tanulmányi” kirándulást a gráci reptérre, mondván hogy a Vátra tervezett testvére hasonló méretű forgalmat fog bonyolítani. Aki részt vett a látogatáson, az azt tapasztalta, hogy néha egy-egy kis gép szállt le, s a két létesítmény forgalma nem említhető egy lapon. Ezt a fórumon többen megerősítették. A Sia-Port Kft. a népszavazás előtt a váti lakosoknak ingyen üveg sört, nyugdíjasoknak Bükön vacsorát is ajándékozott, melyet röplapján hirdetett.
Vát lakossága vasárnap népszavazáson nyilatkozik arról, Vát önkormányzata megtiltsa-e, hogy a települési rendezési tervbe a reptér bekerüljön.

Bár a fő zászlóvivő Vát önkormányzata, Porpác szenvedi el, hogy a kijelölendő zajgátló védőövezet jogszabályban előírt távolságán belülre egy fél utca is esik, így a Dózsa György utca egy részét dózerral simítanák el. A beruházó erre úgy reagált a korábbi közmeghallgatáson, hogy az érintettek új házat kapnak.

Mi lesz a levegőben?
Meglepő, de a repülőgépek a földön sokkal nagyobb szennyezést okoznak, mint a levegőben, a kibocsátott szénhidrogének és szén-monoxid mennyiségének akár 90 százaléka is keletkezik akkor, mikor a járművek a repülőtéren állnak vagy gurulnak. A fel- és leszálláskor főként szén-dioxid, nitrogén-oxidok, kén-dioxid, illékony szerves vegyületek és szálló por keletkezik – magyarázta a fórumon Lenkei Péter. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem ad meg levegőminőségi határértékeket a porszennyezésre, mert álláspontja szerint nincs olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.

A légszennyezés egészségügyi hatásáról számos szakirodalom megkérdőjelezhetetlen adatokkal szolgál, az eddig jó levegőjű vasi kistérségnek ezen elrettentő számokkal is szembesülniük kell:

Washington állam Egészségügyi Hivatala 1991 és 1995 között összehasonlította a Seattle-Tacoma repülőtér körül élők halálozási arányát a seattle-i átlaggal. Arra az eredményre jutottak, hogy a szívbetegségek aránya pedig 57 százalékkal volt több. Rákban 36 százalékkal többen haltak meg, 31 százalékuk tüdőrákban. A repülőtér közelében 50 százalékkal magasabb volt a gyermekhalandóság, az összes halálozás aránya 48 százalékkal volt magasabb. A repülőtér közelében lakók várható élettartama 70,4 év, míg a Seattle-ben lakóké 76 év.

Az Environ International Corporation tanulmánya kimutatta, hogy a Chicagói O’Hare Nemzetközi Repülőtér körzetében 219 különféle illékony szerves vegyület található a levegőben, közülük 78 viszonylag magas koncentrációban. Ennek a repülőtérnek a közelében élők 70 százalékkal gyakrabban betegszenek meg rákban, mint a városban lakók.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Minisztériuma, az EPA 1993-ban készült jelentése szerint a repülőgépek motorjai tehetők felelőssé a chicagói Midway repülőtér környéki 45 négyzetkilométeres területen a rákos megbetegedések 10,5 százalékáért.

A Greenfó fórumán a beruházó azzal nyugtat egy helyi lakost, hogy az érintett kistelepülések már eleve zajosak, mert a főutakon 2500 kamion száguld. Csakhogy ez a 8-as, 84-es, 86-os utak mentén fekvő településeket érinti, s nem a reptér településeit, azokat majd a légiforgalom terhelné – vág vissza egy lakó, aki szerint a beruházó hiába érvel azzal, hogy csupán napi 50 kamionnal járulna hozzá a forgalomnövekedéshez a földön, a légszennyező anyagok kibocsátása fent a levegőben napi 1600-1700 kamionnak megfelelő lenne.

Kapcsolódó anyagok:
http://azsia.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14156&mode=thread&order=0&thold=0
http://gms.sysu.edu.cn/read.asp?ArticleID=466
http://209.85.129.132/search?q=cache:i2RfKE1z1gcJ:www.bssysu.com/student/news/view.asp%3Fid%3D7039+%22sia+port%22&hl=hu&ct=clnk&cd=11&gl=hu
http://origo.matav.hu/itthon/20040212millios.html
http://www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20060223magyarorszag.html

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás