A rovat kizárólagos támogatója

Nálunk még mindig csak ismerkednek autósok és autó nélküli utazni vágyók a telekocsi-rendszerrel. Európa német nyelvű országaiban viszont egyre jobban fellendülőben van ez a közlekedési lehetőség, nemcsak privát megoldásként, hanem üzleti alapon is.

Németországban idén januárban 220 ezer regisztrált telekocsizóval számoltak, ez 30 ezerrel több, mint tavaly januárban. A legnagyobb meglepetés Svájc: kb. 120 ezren választják az utazásnak ezt a módját; összesen 400 városban, illetve kisebb közösségben a legsűrűbb telekocsi-hálózatot alkotják Európában.
Az osztrákoknál mintegy 12 ezren használják a megosztott autózást (carsharing), annak is többnyire az üzleti alapon működő formáit.
Az üzleti alapon működtetett telekocsi-rendszerek több változata már bizonyítottan életképes:

a) Nagyobb városokban fix standhelyeken állomásoznak a bérelhető autók. A tarifát óradíjban mérik, és a starthelyre kell visszaszállítani a járművet. Így működik a Denzel Ausztria-szerte, 90 autóval.

b) Nyilvános parkolóhelyekről lehet elvinni az autókat, a rendelést neten vagy mobiltelefonon keresztül lehet intézni a hozzánk legközelebb parkoló járművekhez. Ezt a szolgáltatást a Deimler-konszern működteti 500 autóval, szintén óradíj-alapon (cca. 12,90 euró/óra, 39 euró/nap), de egyelőre csak Bécsben.

c) A biztonságos magántelekocsizásra vágyók gyorsabb kapcsolatépítése számára honlapon keresztül lehet regisztrálni; a feltételeket maguk az utazó partnerek alakítják.

A carsharing újabb állomása az elektromos autók telekocsi-projektje, mely idén március 1-től Salzburgban indult először. Az Energieversorger Salzburg AG jelenleg hét bérlő állomáson üzemelteti autóit, de 2016-ig 40 állomást kívánnak létrehozni Salzburgban.

A telekocsizás nem csak költségkímélő, nem csak üzemanyag-takarékos választás, hanem kevesebb parkolóhelyet igénylő, forgalmidugó-csökkentő és nem utolsósorban közösségteremtő utazási forma. Ausztriában vagy Svájcban járva érdemes kipróbálnunk nekünk is; 4-5 együtt utazó (család, barátok) sok költséget megtakaríthat, és mégis szabadabban és gyorsabban közlekedik, mintha tömegközlekedéssel tenné.

Kapcsolódó anyagok:

Telekocsikampány a légszennyezés és a dugók ellen

Hódít a visszavitelmentes autókölcsönzés

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás