A rovat kizárólagos támogatója

Igazi sikertörténet a nemzeti együttműködés korszakából: 11 milliárd forintnyi támogatást nyert a Közgép Zrt. egy uniós innovációs pályázaton. Az LMP szerint a kormány támogatását élvező Közgép Zrt. a politikailag kevésbé beágyazott vállalkozásoktól veszi el annak lehetőséget, hogy egy gazdaságilag nehéz időszakban pályázatok elnyerésével levegőhöz jussanak.

11 milliárd forintnak megfelelő támogatást nyert a Közgép Zrt., az EU Fire Kft. és a Geotermia Expressz Kft. egy uniós innovációs pályázaton. Az eredményes szerepléshez azért a kormányzati apparátus közreműködése is kellett: a konzorcium nem a fejlesztési kreativitásával, hanem a kapcsolatrendszerével utasította maga mögé a pályázat valóban innovatív, magyar szellemi tőkét hasznosító többi szereplőjét.

Ahhoz, hogy az innovációval érintőlegesen sem foglalkozó, ám megfelelő politikai hátszéllel rendelkező nagyberuházó cég, a Közgép Zrt. két jelentéktelen – egy, illetve három millió forint törzstőkével rendelkező – kisvállalattal együtt ilyen mértékű támogatásra tegyen szert, szükség volt egy, az Európai Bizottság által meglehetősen szerencsétlenül kiírt pályázatra, amely lehetőséget adott a pályaművek tagállami előszelektálására. Valamint kellett egy innovatív technológia is, amit az érintett cégek – saját ötlet híján – Izlandról importáltak.

Az előszelekciót a fejlesztési minisztérium egyik szakállamtitkársága végezte a szokásos kormányzati gyakorlat szerint: a vesztes pályázók indoklást nem kaptak, az értékelés az átláthatóság minimális kritériumainak sem felelt meg. A tárca kettőre szűkítette az általa preferált projektek körét, vagyis a minisztérium – a közgépes pályázat nyerési esélyének növelése érdekében – magyar vállalkozásokat akadályozott meg abban, hogy pályázatuk az Európai Bizottság elé kerülhessen.

Az LMP szerint a kormány támogatását élvező Közgép Zrt. a politikailag kevésbé beágyazott vállalkozásoktól veszi el annak lehetőséget, hogy egy gazdaságilag nehéz időszakban pályázatok elnyerésével levegőhöz jussanak. Ez az országnak és a zöldgazdaság fejlődésének nem használ. Az eddig 300 milliárd forint közpénzt elnyert Közgép és a többi, Fidesz-közeli gazdasági holdudvar célzott támogatása helyett az itthon képzett mérnökökre és hazai innovációkra támaszkodó cégeket kellene – tanácsadással, nyílt pályáztatással, egyenlő versenyfeltételek biztosításával – lehetőséghez juttatni.

A rendszernek átláthatóvá kell válnia, a továbbiakban pedig minél több, tényleges innovációk megvalósulását szolgáló sikeres projektnek kell születnie – a tanulságok levonásához az LMP kikérte a pályázat adatait az NFM illetékes osztályától.

Jávor Benedek
a Fenntartható fejlődés bizottságának LMP-s elnöke

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás