A rovat kizárólagos támogatója

Van egy nagyon is világos eltérés az MTA és a VM mezőgazdasági intézeteinek pillanatnyi irányításában. Az MTA szakmai irányítását az MTA adminisztrációja által szervezett osztályok és bizottságok végzik, amelyekben tudományosan minősített szakemberek tevékenykednek. Mindezek a konkrét szakmai munkát rábízzák az intézetekre és csupán a kutatási minőség fölött őrködnek. A VM adminisztrációja viszont – tudományos minősítés nélkül – aktív irányító szerepet képzel el magának, s ebben a tevékenységében a gyors tudományalkalmazást idealizálja. Folytatódik Darvas Béla tudománypolitikai cikksorozata.

A kifáradt, leépült, csöppnyi, gazdasági ügyeskedéssel túlélő „helyek” központi elképzelés szerinti hálózatba szervezése fogós feladat. Hogyan is lehet ezt kezelni? A kutatókkal/oktatókkal demokratikus módon megvitatni és felépíteni a többségi meglátásokra alapuló újat, vagy titkosan kezelve, apránként adagolva, sejtelmesen felfelé mutogatva, a hetvenes éveket idéző irányítási technikákat használva keresztülvinni a lendületben lévő adminisztráció akaratát? Úgy tűnik, hogy nálunk ez utóbbi a történelmileg rögzült és máig gyakorlott.

Lovas nemzet vagyunk, ahogy feljegyezték rólunk. A címhez kívánkozik egy feljegyzés a lófejhám részeiről. A szemellenző az a része a fejhámnak, amelyet az ijedősebbek szeme elé szíjaznak azzal a céllal, hogy ne kapják fel a fejüket mindenfélére, és kezdjenek nehezen kiszámítható manőverekbe. A pofaszíj a fültől a száj felé tart, és a zablához csatlakozik, ami az irányítás közvetlen eszköze. A pofaszíjra szerelik a szemellenzőt, az előbbit a homlok- és orrszíjak rögzítik a fejhez. Nem állítom, hogy az itt leírtakból nem következik sokféle áthallás, végül is az irányító elképzeléseiből részletezek itt valamit, akik átszervezéskor használnak eszközöket, hiszen sokféle csoportérdek feszül egymásnak. A kifáradt, leépült, csöppnyi, gazdasági ügyeskedéssel túlélő „helyek” központi elképzelés szerinti hálózatba szervezése fogós feladat. Hogyan is lehet ezt kezelni? A kutatókkal/oktatókkal demokratikus módon megvitatni és felépíteni a többségi meglátásokra alapuló újat, vagy titkosan kezelve, apránként adagolva, sejtelmesen felfelé mutogatva, a hetvenes éveket idéző irányítási technikákat használva keresztülvinni a lendületben lévő adminisztráció akaratát? Úgy tűnik, hogy nálunk ez utóbbi a történelmileg rögzült és máig gyakorlott.
RÉSZLETEK >>>
 

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás