 |

A Környezetvédelmi Újságírók Társasága tevékenységét támogathatja az SZJA 1 százalékával. Adószámunk: 18085882-1-43. Közhasznú egyesületünk bevételeit honlapunk naprakész üzemeltetésére fordítjuk.
|
|
|
|
 |
 |
| Káros lehet a gyermekeknek a tisztán vegetariánus étrend? |
| [2005. febr. 22. 14:1] |
 |
A kisgyermekek számára káros lehet a szigorúan vegán, mondhatni "ortodox" vegetariánus, azaz a hús mellett a tejtermékeket is kizáró étrend - hangzott el egy Washingtonban tartott tudományos konferencián. |
| |
|
| |
A BBC internetes hírszolgálatának közlése szerint Lindsay Allen, az amerikai mezőgazdasági kutatóintézet munkatársa a tanácskozáson arról beszélt, hogy az állati eredetű ételekben van néhány olyan tápanyag, amely más forrásból nem szerezhető be. Az amerikai kutató szerint elsősorban cinkről, vasról, illetve B12-vitaminról van szó. A B12-vitaminból a szervezet számára szükséges napi mennyiség két evőkanálnyi darált hússal, illetve egy pohár tejjel kielégíthető - tette hozzá. A jelentés nyomán a Brit Vegánok Társasága nyomban elutasította az amerikai kutatók állításait, arra figyelmeztetve, hogy a húsmentes étrendet folytatók gyakran jóval egészségesebbek, mint a húsevők.
Lindsay Allen a konferencián viszont úgy fogalmazott: elegendő tudományos vizsgálati adat támasztja alá, hogy a vegán étrendet folytató anyák gyermekei kisebb súllyal születnek, lassabban fejlődnek, és értelmi fejlődésük is lelassul, esetleg maradandón. Allen jelezte, hogy bírálata elsősorban azon szülőknek szól, akik a hús mellett a tejtermékeket, a tejet, a vajat, illetve a sajtot is megvonják gyermekeiktől. Az amerikai mezőgazdasági kutatóintézet professzora kijelentéseit afrikai iskolás gyermekek körében végzett vizsgálat adataival igazolta. A vizsgálatba mintegy ötszáz, igen szerény körülmények között élő, addig alapvetően keményítő tartalmú magvakon, kukoricán és különböző fajta babon felnőtt gyermekeket vontak be. Két év után a gyermekek egyik csoportjának étrendjét napi hat dkg-nyi hússal, a másik csoport élelmezését egy pohár tejjel, a harmadikét pedig két evőkanálnyi olajjal egészítették ki. Lindsay Allen szerint a húst, illetve kisebb mértékben a tejet, valamint az olajat kapott gyermekek magatartásában és intellektuális teljesítményében hamarosan jelentős változások történtek: növekedésük felgyorsult, javult a problémamegoldó- és intelligencia teszteken nyújtott teljesítményük, aktívabbak, beszédesebbek és játékosabbak lettek.
A Brit Vegánok Társasága a konferencián elhangzott kijelentéseket elfogadhatatlannak nevezte, hangsúlyozva, hogy a világon mind többen döntenek önként a húsmentes étrend, az állati eredetű termékek elutasítása mellett. A növényi alapú élelmiszerek gyakran olcsóbbak és biztonságosabbak az állati eredetű étkeknél. Utalt példaként arra, hogy az agy- és az idegrendszer egészséges fejlődéséhez szükséges omega-3 zsírsavak állati eredetű forrásai, bizonyos halfajták húsa gyakran szennyezett, a biztonságosnál jóval nagyobb mennyiségű higanyt tartalmaz. A társaság ugyanakkor jelezte: maguk is úgy vélik, hogy a vegán étrend hívei számára ajánlatos - étrend kiegészítőként - a B12-vitamin tablettás fogyasztása. |
 |
| Forrás: greenfo/mti |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|