A rovat kizárólagos támogatója
greenfo/MTI

A londoni légszennyezettség magasabb a pekinginél, legalábbis ami a veszélyes nitrogén-dioxid szintet illeti – írta a Bloomberg egy friss jelentést idézve. Nem csak a brit fővárosban rossz a helyzet, az 1513 európai mérőállomás közül tavaly 301 esetében regisztrálták az Európai Unió által megszabott határértékek túllépését.

A brit főváros központjában a nitrogén-dioxid szintje magasabb, mint a légszennyezettségéről is ismert Pekingben. A dízel üzemű járművek által kibocsátott, valamint az energia-termelésből és a fűtésből származó nitrogén-dioxid koncentrációja Európa városai közül a London belvárosában mért a legmagasabb.
Jeremy Langrish, az Edinburghi Egyetem kutatója elmondta, hogy a nitrogén-dioxid magas koncentrációja hozzájárul a szív és a tüdő betegségeihez, továbbá hatásukra a különféle légzőszervi tünetek kockázata is megnő. Kimutatták, hogy a forgalmas utak mentén élők között többen válnak asztmásokká.

Nem csak a brit fővárosban rossz a helyzet, az 1513 európai mérőállomás közül tavaly 301 esetében regisztrálták az Európai Unió által megszabott határértékek túllépését. Párizsban, Rómában, Athénban, Madridban, Brüsszelben és Berlinben is voltak olyan körzetek, amelyekben a levegő szennyezettsége túllépte a plafont. London után a lista második és harmadik helyén stuttgarti körzetek szerepeltek.
"A nitrogén-dioxid minden olyan nagyvárosban problémát jelent, ahol nagy a forgalom" – mondta Alberto Gonzalez Ortiz, a koppenhágai székhelyű Európai Környezetvédelmi Ügynökség munkatársa, hangsúlyozva, hogy a nagy számú új dízel autó különösen ront a helyzeten.

A nitrogén-dioxidra vonatkozó uniós határérték 40 mikrogramm/köbméter. Londonban a Regent’s Park közelében 2012-ben 94, tavaly Pekingben pedig 56 mikrogramm/köbmétert mértek. (A kínai főváros levegője viszont egyéb káros anyagok tekintetében sokkal rosszabb a londoninál.)
A Bloomberg a riasztó londoni helyzet kapcsán megjegyezte, hogy a káros anyag koncentrációjának növekedése részben a környezetvédelmi erőfeszítések nem kívánatos következménye. Az Európai Unióban ugyanis a klímaváltozási küzdelem részeként teret nyert a takarékos dízel autók használata, amelyek kevesebb üvegházhatásért felelős szén-dioxidot bocsátanak ki, mint benzines társaik. A dízeles járművek károsanyag-kibocsátását légszennyezési és közegészségügyi katasztrófának nevezte Simon Birkett, a Clean Air in London nonprofit környezetvédő csoport vezetője.
 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás