A rovat kizárólagos támogatója

Veszélyes vegyszereket talált a Greenpeace új kutatása olyan vezető túramárkák termékeiben, mint például a nálunk is kapható The North Face és Mammut. A Greenpeace új kutatása azt mutatja, hogy miközben ezek a cégek a fenntarthatóságot hirdetik, termékeiket továbbra is úgynevezett PFC-vegyületek segítségével teszik vízhatlanná. A PFC-k a környezetben tartósan megmaradó vegyi anyagok; egyes PFC-k ráadásul az emberi egészséget és a környezetet is károsítják.

A Greenpeace ezért azt kéri az outdoor cégektől, hogy mutassák meg, hogy valóban tisztelik a természetet és haladéktalanul méregtelenítsék termékeiket.

A Greenpeace nagy outdoor ruházati tesztje:  11 márka  40 terméke  19 országból

A Greenpeace 19 országban, köztük Magyarországon, összesen 40 terméket vásárolt és vizsgáltatott be 2015 októberében. A kutatás nemcsak ruházati cikkekben, de cipőkben, sátrakban, hátizsákokban, kötelekben és hálózsákokban is talált veszélyes anyagokat. A kutatásban 11 márka termékei szerepeltek, és számos márka, például a The North Face, a Mammut, a Columbia és a Patagonia termékei is fennakadtak. A vizsgált összesen 40 mintából csupán négy volt PFC-mentes. Egyes PFC-k hátrányosan érintik az utódnemzést, tumorok kialakulásához vezethetnek, és megzavarhatják a hormonrendszer működését is.

A vizsgált termékek közül egy The North Face-hátizsák származott magyarországi üzletből. A hátizsákban nem sokkal a kimutatási határ fölött, de megtalálhatóak voltak a PFC-k. De a többi vizsgált termék közül is számos elérhető a hazai üzletekben, köztük több olyan is, amelyből a kutatás az átlagnál magasabb koncentrációban mutatott ki PFC-vegyületeket.

A Leaving Traces – The hidden hazardous chemicals in outdoor gear című jelentést ma mutatták be Európa legnagyobb outdoor szakmai vásárán, az ISPO München expón. A PFC-ket, azaz a poli- és perfluorozott vegyületeket egy sor ipari eljárásban és árucikkben használják. Az outdoor szektor fontos felhasználónak számít, mivel a PFC-k segítségével hoznak létre vízhatlan, illetve a szennyeződéseket taszító termékeket. A PFC-vegyületek természetes körülmények között nem fordulnak elő, a környezetbe kikerülve a többségük csak igen lassan bomlik le, és a táplálékláncba is beépülnek. A szennyezés folyamata így szinte visszafordíthatatlanná válik.

A Greenpeace 2015-ös kutatása a Föld legeldugottabb pontjain is kimutatta a PFC-k jelenlétét, de azonosították őket a delfinek szervezetében, jegesmedvék májában és emberi vérben is. A vizsgálat magas koncentrációban mutatott ki perfluoroktánsavat (PFOA) is a The North Face és a Mammut márkák egyes termékeiben. A PFOA az egyik legkárosabb hosszú szénláncú PFC, melynek többféle egészségkárosító hatása is bizonyított, és egyebek között rákkeltő kockázata is ismert. Norvégiában ezért már be is tiltották a vegyület használatát. Az elmúlt években sok outdoor termékekre szakosodott márka igyekezett átállni a hosszú szénláncú PFC-kről a rövid láncúakra, amelyek szerintük jobb alternatívát jelentenek. Bár az érintett márkák azt állították, hogy már nem használják a legveszélyesebb, leghosszabb láncú PFC vegyületeket, azokat mégis 18 termékben kimutatták. A közelmúltban azonban 38 ország több mint 200 tudósa amellett foglalt állást, hogy – a rövid szénláncú változatokat is beleértve – valamennyi PFC felhasználást kerülni kell az árucikkekben, így a textilipari termékekben is.

Az eredmények csalódást okoznak az outdoor sportok rajongóinak, akik azt szeretnék, ha ruházati cikkeik épp olyan tiszták és fenntarthatóak lennének, mint kedvelt kirándulóhelyeik.

Miközben az olyan vállalatok, mint a The North Face és a Mammut szívesen reklámozzák magukat a természet szeretetével, a termelési láncban veszélyes, káros vegyszerekre támaszkodnak. Az outdoor közösséggel együtt ezért a Greenpeace azt kéri tőlük: mutassák meg, hogy valóban tisztelik a természetet. Mondjanak le a veszélyes vegyi anyagok használatáról, és haladéktalanul méregtelenítsék termékeiket. És hogy ez nem lehetetlen, arra példa a brit Páramo Directional Clothing nevű cég, amely a napokban bejelentette, hogy elkötelezi magát termékei méregtelenítése mellett. A Páramo az első olyan outdoor márka, amely a teljes termelési láncából kiiktatta a PFC-ket. A brit vállalat ezzel 34 nemzetközi divat- és sportruházati márkához csatlakozik, akik már korábban csatlakoztak a Detox-mozgalomhoz.

A Greenpeace kutatásának érdekessége, hogy a terméktesztelést nagyban a támogatói és az outdoor termékek célközönségének véleményére építette, a tesztelendő termékeket ugyanis ők maguk választhatták ki. A http://detox-outdoor.org/ oldalon több mint 30 000 szavazat gyűlt össze, többek közt Magyarországról is, és a Greenpeace a 40 legtöbb szavazatot szerző terméket küldte el laboratóriumi elemzésre.
 

Detox Outdoor 2016 – Kérdések és válaszok

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás