A rovat kizárólagos támogatója

Lányi András szerint hiába dolgoztak ki új javaslatot a Római-part védelmére, ha nincs vita róla, ezért a közvéleményhez fordulnak a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét a parton túli nyomvonalra javaslók.

A barátaink valóban szerveznek tiltakozásokat, fórumokat, rendezvényeket, hogy a következő két hétben a széles közvélemény is megismerje álláspontunkat a Római-part, illetve a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelméről – ismerte el a Magyar Nemzetnek Lányi András. Az író, filozófus, környezetvédő, az árvízvédelmi mű alternatív (a Duna-part menti helyett Nánási útra elképzelt) tanulmánytervének a szerkesztője szerint a mobil gát ellenzőinek nincs más lehetőségük, ugyanis az ügyben nem alakulhatott ki értelmes szakmai vita. Lányi a lap kérdésére ugyanakkor tagadta, amit Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) múlt pénteken hangoztatott, hogy „politikai síkra” terelnék a mobil gát ügyét.

– Sajnálatos, hogy a főpolgármester, aki korábban lehetőséget adott ugyan nekünk, hogy szakmailag alátámasztott változatot készítsünk, kísérletet sem tesz arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés szeptember végi üléséig a szélesebb közvélemény is megismerhesse a tényeket – mondta Lányi. Hozzátette: ha a fővárosi kormánypárti többség előre eldönti, hogyan szavaz, akkor mi értelme volt a vízügyi szakemberek, tájépítészek, szociológusok munkájának, akik bemutatták, hogy igenis van lehetőség Budapesten az utolsó természetközeli Duna-part megmentésére? Ami – ahogy fogalmazott – azt jelenti, hogy van rá esély, hogy megvédjék a területen élő 55 ezer ember életét és vagyonát.

Emlékezetes, a múlt héten Tarlós István azt is kifogásolta, hogy a Lányi-féle tanulmány szerzőinek nagy része a tiltakozó „kemény maghoz” tartozik. – Milyen alapon nem tekintik függetlennek a főváros által felkért szakértőket? – tette fel a kérdést a főpolgármester. Majd azt hangsúlyozta: fenyegető és nevetségesen hamis állítás, hogy itt „Tarlós-nyomvonal vagy bármilyen politikai nyomás” lenne a mobil gát ügyében. Kiemelte: „egy súlyos problémát szeretnék megoldani, ahogy ígértem”. A főpolgármester állítja, a Lányi-féle tanulmánnyal szemben három összehasonlító tanulmány és négy szakértői vélemény készült, amelyek egyike sem támogatta a Nánási út–Királyok útja- nyomvonalat. Mint mondta, már „belefáradt” a vitába, ezért Lányiék anyagát kommentár nélkül terjeszti a közgyűlés elé szeptember végén, és minden fővárosi képviselő a lelkiismerete szerint szavazhat.

Lányi András ugyanakkor úgy tartja: természetes, hogy Budapest vezetője védi a mundér becsületét, az azonban már nem, hogy – bár azt mondja, belefáradt – a vitának valójában nem akar teret adni. A mobil gát ellenzői ezért kampányolnak a következő hetekben. MNO

Vajon mit kezd Tarlós a civilek római-parti tervével?

Vajon mit kezd Tarlós a civilek római-parti tervével?

A civilek letették az asztalra az általuk készített tanulmányt, amely szerint a Római-parttól távolabb, a Nánási–Királyok útja mentén kellene a gátat megépíteni. Tarlós István azt ígérte, ha kap egy ilyen eredményre jutó elemzést, hajlandó a gát ügyét ismét a közgyűlés elé terjeszteni. A civilek tanulmányának vízügyi részét a BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszékének vezetője jegyzi.

Négy napja, a múlt hét péntekén adták le a városházán a civilek Lányi András filozófus vezetésével azt a részletes tanulmányt, amely szerintük azt támasztja alá, hogy a Csillaghegyi-öblözetet védeni hivatott gátat nem közvetlenül a Római-partra lenne célszerű építeni, hanem beljebb, a Nánási–Királyok útja nyomvonalon, ahol most is áll valamilyen védmű.

 

Csak a minden ötödik fővárosinak kellene a Rómain mobilgát

Csak a minden ötödik fővárosinak kellene a Rómain mobilgát

A budapestiek 88 %-a megvédené a közparkokat, és 94 százalékuk támogatja, hogy a fővárosnak kiemelt stratégiai célja legyen a zöldterületek védelme. A Római-parton 58 %-uk megóvná a Duna-part jelenlegi, természetközeli állapotát, és a védművet a parttól beljebb, a Nánási út–Királyok útja mentén fejlesztené. Csak a lakosság 19 %-a gondolja úgy, hogy a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét a főváros jelenlegi elképzelései szerint kell megoldani.

A friss reprezentatív közvélemény-kutatás alapján a Greenpeace Magyarország úgy látja: a Fővárosi Közgyűlésnek kiemelt védelmet kell biztosítania a budapesti zöldterületeknek, így a Római-part természetközeli partszakaszának is, és vissza kell vonnia áprilisi, a parti mobilgát nyomvonalát megszavazó határozatát.

Kapcsolódó anyagok:

Vizesek római-parti pofonja Tarlósnak

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás