A rovat kizárólagos támogatója

A Greenpeace Magyarország, a Levegő Munkacsoport és számos, a Római-partot védő civil közös nyilatkozatban üdvözli, hogy Tarlós István főpolgármester budapesti ügydöntő népszavazás kiírását kezdeményezi a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelméről. Civil szervezetek a jelenlegi engedélyezési eljárás leállítását várják a Fővárostól.

A szervezetek azt várják a Fővárosi Önkormányzattól: azonnal állítsa le a környezetvédelmi és vízjogi engedélyezési eljárást, utasítsa a Fővárosi Vízműveket a Sentab-cső kiváltásának leállítására, és készíttessen alapos, az ökológiai, a társadalmi és az árvízi biztonsági szempontokat egyaránt tartalmazó tervet a Nánási úti nyomvonalra. Így egyaránt garantálható a lakosság védelme és megőrizhető Budapest rendkívül értékes, természetközeli Duna-partja.

A népszavazás végre megoldást jelenthet a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmére, mert így megszülethet egy olyan megoldás, mely társadalmi, környezetvédelmi és műszaki szempontokat egyaránt figyelembe véve tudja megvédeni a lakosságot, a legkisebb környezeti károkat okozva. Ezt követeli meg az EU Vízkeretirányelve és Árvízi irányelve is. Ehhez azonban arra van szükség, hogy a parti gát terveinek jelenleg is folyó engedélyeztetése azonnal leálljon.

A parti mobilgát terveivel a budapestiek minősített többsége nem ért egyet: a fővárosiak 58 százaléka megóvná a Duna-part jelenlegi, természetközeli állapotát, és a védművet a parttól beljebb, a Nánási út–Királyok útja mentén fejlesztené. Ezért különösen fontos, hogy a kérdésben az állampolgárok dönthessenek. A jelen nyilatkozathoz csatlakozó szervezetek azt várják a Fővárosi Önkormányzattól, hogy a következő Fővárosi Közgyűlésen nyilvánítsák semmisnek a korábbi nyomvonalról szóló áprilisi döntést, a főpolgármester pedig állíttassa le a Sentab-cső kiváltásának munkálatait, és hivatalosan is függessze fel a parti gát engedélyezési eljárásait a népszavazás eredményének megismeréséig.

Annak érdekében, hogy egy majdani népszavazáson az állampolgárok dönteni tudjanak a lehetséges árvízvédelmi nyomvonalakról, alapos, az ökológiai, a társadalmi és az árvízi biztonsági szempontokat egyaránt tartalmazó tervet kell készíttetni a Nánási úti nyomvonalra is. Így születhet végül valódi, békés, a környezeti értékeket és a lakosság biztonságát egyaránt figyelembe vevő megoldás Budapest e rendkívül értékes, természetközeli Duna-partjának árvízvédelmére.

Népszavazásba menekülne Tarlós a római-parti gát ügyében

Népszavazásba menekülne Tarlós a római-parti gát ügyében

Tarlós István főpolgármester kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlés következő ülésén, hogy budapesti szintű ügydöntő népszavazást tartsanak a római-parti védműről.

Tarlós ezt maga jelentette be az M1 tegnap esti műsorában, ahol azt mondta: felveti a népszavazás lehetőségét a testület előtt, mert már nem szakmai vita folyik az ügyben, és ez ma már nem kezelhető. A népszavazás kiírásáról szóló esetleges közgyűlési döntést szerinte a Kúria írhatja majd még felül.
A római-parti gáttal kapcsolatban évek óta tart a vita, hogy közvetlenül a folyóparton valósuljon-e meg az úgynevezett mobil gát, illetve annak fix alapozása, vagy a Nánási út mentén alakítsák ki a védművet. Az előbbi változat ellenzői a természeteshez közeli Duna-partot és a fákat féltik a beruházástól, míg utóbbi ellenzői azt állítják, magukra hagynák a hullámtéren élőket, ha nem védené őket gát.  A főváros jelen állás szerint a parti védmű megvalósítását támogatja, de Lányi András író-filozófus és környezetvédő összeállított egy tanulmányt az alternatív, Nánási úti nyomvonal melletti érvekből is. Ezt szeptember végén terjesztik a Fővárosi Közgyűlés elé.
Javaslat a Római-part komplex rendezésére (2,4 MB pdf.)

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás